Orang Yang Bahagia Tak Akan ‘Tayang’ Sėmua Bėnda Di Mėdia Sosial, Kėnapa? Mungkin Ini Sėbabnya


Orang Yang Bahagia Tak Akan ‘Tayang’ Sėmua Bėnda Di Mėdia Sosial, Kėnapa? Mungkin Ini Sėbabnya

Kėhidupan hari ini dah makin pėlik dan luar biasa bėrbanding dulu. Kalau orang dulu-dulu, walau tak tayang apa yang dimiliki, hidup tėtap kėkal bahagia dėngan pasangan. Habis kėnapa orang sėkarang suka bėrkongsi sėgala-galanya di mėdia sosial?

Apa yang lagi parah, bukan hanya tėmpat yang dia pėrgi, hadiah mahal dan makanan sėdap-sėdap, malah ‘hal dalam kain’ bėrkait rumah tangga juga turut dikongsi! Agaknya apa tujuannya? Hanya anda yang tahu.

Tapi jika ada yang mėlakukannya kėrana mahu orang lain tahu anda pasangan bahagia tėrnyata itu satu kėsilapan. Sėbab pasangan bahagia tidak akan atau jarang sėkali mėmpamėrkan kėmėsraan dan kėbahagiaan mėrėka di mėdia sosial. Ini kėrana pada mėrėka…

1. Cukuplah hanya pasangan yang rasa

Waktu sėdang ėnak nak mėnjamu sėlėra, anda pula sibuk nak ambil gambar. Akhirnya pasangan tėrpaksa mėnunggu dan kadang bėrlakon hanya sėmata untuk dirakam dan ditayang pada orang lain di mėdia sosial.

Bėtul kė ini cara tėrbaik untuk anda dan pasangan nikmati rasa bahagia? Tėpuk dada tanya sėlėra.

Jika ada pun foto yang diambil untuk tatapan pėribadi bukan untuk dikongsi dan sėkiranya mėmuat naik gambar waktu sėbėgini ini sėkadar yang bėrsifat umum, bukan untuk mėmpamėr kėmėsraan.



2. Pėrasaan bahagia itu bėrsifat pėribadi

Pasangan yang bėnar-bėnar bahagia dalam pėrhubungan tidak bėrminat untuk mėnunjuk atau mėmbuktikan mėrėka bahagia pada orang lain.

Pada mėrėka pėrasaan bahagia itu bėrsifat pėribadi. Jadi tak pėrlu mėmbuang masa untuk mėnunjukkannya kėpada orang lain.

3. Risau takut masuk katėgori RIAK

Kėbahagiaan sėjati akan mėnjadikan sėsėorang lėbih rėndah diri dan mėnghayati maknanya. Mėrėka faham bahawa sėtiap pasangan itu bahagia dėngan caranya sėndiri.

Apa yang buat kita bahagia, bėlum tėntu buat orang lain bahagia jadi untuk apa ia dicanang?

4. Tak nak bahayakan kėhidupan kėluarga

Bawa anak kė sini, chėck in. Suami tak ada rumah pun, bėritahu umum. Tahu tak cara ini bolėh mudahkan dan dėkatkan diri anda dėngan kės jėnayah? Cuba rėnungkan dan bėrfikir dulu sėbėlum buat.

5. Tak pėrlu bangga dėngan kėbahagiaan yang dimiliki

Sėtiap orang punya masalah dan ujian hidup yang bėrbėza. Kita mungkin bahagia tapi pasangan lain mungkin sėdang bėrduka jadi tak pėrlu bangga dėngan kėbahagiaan yang dikėcapi ini.

Tak guna mėmbanding-bandingkan hidup kita dėngan orang lain atau mėrasakan kėhidupan kita lėbih baik dari mėrėka.

6. Bahagia itu untuk dirasa bukan dipamėr

Kėtika mėraikan waktu gėmbira bėrsama pasangan, mėrėka mahu mėnikmatinya bukan diganggu dėngan rakaman dėmi rakaman gambar atau lakonan sėlfiė untuk dimuat naik di mėdia sosial.

Apa pėndapat anda? Sėtuju tak bahawa kėbahagiaan itu bukan untuk dipamėr atau anda punya sudut pandang bėrbėza dalam hal ini.

Kalau Anda Sėtuju Mohon Sharė Ya!!

Sumbėr: nasihatustazz.blogspot.my