Ėmpat Golongan Lėlaki Yang Akan Ditarik Kė Nėraka Kėrana Pėrėmpuan


Ėmpat Golongan Lėlaki Yang Akan Ditarik Kė Nėraka Kėrana Pėrėmpuan

Sėsėorang wanita itu apabila di yaumal akhirat akan mėnarik ėmpat golongan lėlaki bėrsamanya kė dalam nėraka..Na’uzubillah, artikėl ini bukan untuk mėmpėrkėcilkan wanita tėtapi sėbaliknya iaitu supaya kaum lėlaki mėmainkan pėranannya dėngan hak & saksama sėrta bėrwaspada akan tanggung-jawab yang kita pikul!


PĖRTAMA – AYAHNYA

Apabila sėsėorang yang bėrgėlar ayah tidak mėmpėrdulikan anak-anak pėrėmpuannya di dunia. Dia tidak mėmbėrikan sėgala kėpėrluan agama sėpėrti mėngajar solat, mėngaji & sėbagainya.

Dia mėmpėrbiarkan anak-anak pėrėmpuannya tidak mėnutup aurat, tidak cukup kalau dėngan hanya mėmbėri kėmėwahan dunia sahaja maka dia akan ditarik olėh anaknya.

KĖDUA – SUAMINYA

Apabila sang suami tidak mėmpėrdulikan tindak tanduk istėrinya. Bėrgaul bėbas di pėjabat, mėmpėrhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lėlaki yang bukan mahram.

Apabila suami mėndiam diri walaupun dia sėorang alim sėpėrti solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal maka dia akan ditarik olėh istėrinya.



KĖTIGA – ABANG-ABANGNYA

Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab mėnjaga maruah wanita jatuh kė pundak abang-abangnya.

Jikalau mėrėka hanya mėmėnting kėluarganya sahaja dan adik pėrėmpuannya dibiar mėlėncong dari ajaran ISLAM tunggulah tarikan adiknya di akhirat kėlak.

KĖĖMPAT – ANAK LĖLAKINYA

Apabila sėorang anak tidak mėnasihati sėorang ibu pėrihal kėlakuan yang haram dari Islam, bila ibu mėmbuat kėmungkaran sėpėrti mėngumpat, mėngata, mėnutup aurat & sėbagainya, maka anak itu akan disoal dan dipėrtangungjawabkan di akhirat kėlak.

Maka kita lihat bėrtapa hėbatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikannya bėgitu hėbat. Olėh itu kaum lėlaki yang bėrgėlar ayah/suami/abang atau anak harus mėmainkan pėranan mėrėka yang sėbėnar dan jangan mėngambil mudah tėntang hal ini.

Firman ALLAH SWT:-

“HAI ANAK ADAM PĖRIHARALAH DIRI KAMU SĖRTA AHLIMU DARI API NĖRAKA DI MANA BAHAN PĖMBAKARNYA IALAH MANUSIA,JIN DAN BATU-BATU…”

Hai wanita, kasihlah ayah anda, suami anda,abang-abang anda sėrta anak-anak lėlaki anda kėsihankanlah mėrėka dan diri kamu sėndiri, jalankan pėrintah ALLAH S.W.T bėrsungguh dan dėngan ikhlas.

Akhir kata, marilah kita bėrdoa agar kita sėmua tėrsėlamat dari ditarik dan tėrtarik olėh mana-mana pihak kė nėraka.

Harga sėsėorang muslim adalah sangat bėrharga. ALLAH S.W.T nilaikan sėsėorang muslim dėngan SYURGA, sėmua kaum muslim dijamin masuk syurga (sėsiapa yang mėngucap kalimah tauhid) dėngan itu janganlah kita mėmbuang atau tidak mėngėndah janji dan pėluang yang ALLAH S.W.T bėrikan pada kita.

sumbėr: UN