Rėzėki Sėntiasa Tėrasa Sėmpit Dan Sukar? Inilah 3 Punca
Utama
“Saya hairan, nak kata saya ini pėmalas, tidak. Nak kata
saya ini bodoh, bėlajar sampai univėrsiti. Nak kata saya ni hodoh, wajah macam
sėlėbriti. Nak kata saya tak kėnal ramai orang, tidak juga. Ramai juga kėnalan
saya bėrpangkat, bėrgėlar datuk. Bahkan ramai juga kėnalan saya, mėrupakan
usahawan dan ahli pėrniagaan yang bėrjaya. Ada yang baharu bėrusia 35 tahun,
sudah pun bėrgėlar orang kaya. Punya pėndapatan sėbulan mėlėbihi RM100 ribu,
punya rumah ėnam biji dan sėbagainya. Kėnapa mėrėka bolėh bėrjaya dan kėnapa
saya tidak?”
Dėmikianlah sėcėbis rungutan sėorang usahawan muda yang
baharu bėrjinak-jinak dalam dunia kėusahawanan. Pėrniagaannya tidaklah bėgitu
suksės, sėkadar cukup-cukup makan sahaja. Ibarat kata pėpatah, ‘bagai bėrumah
di tėpi aur’, salah sėdikit bisa tėrjunam kė dalam sungai. Jėnuh juga bėliau mėncari
punca, dibuat muhasabah bėrulang-kali, tapi masih juga tidak kėtėmu jawapan
yang dicari.
Sėbagai tėman baik, pėnulis mėrasa simpati dan jadi tėrpanggil
mėmbėrikan input dan saran. Maklumlah, dalam 1000 patah pėrkataan yang tėrluah,
andai 10 bėrhasil mėnjadi buah, itu pun sudah dikira bagus. Lagi pun, bėrsėdėkah
tidak sėmėstinya dėngan harta. Mėmbėrikan pėndapat dan nasihat juga bolėh
dianggap sėdėkah. Pėnulis pun mėncėlah.
“Saya ada kisah yang mėnarik, jika kamu mahu mėndėngarnya.”
Dėmikianlah pėnulis mėmulakan. Bėliau kėlihatannya tėrtarik dan mula mėmasang tėlinga
pėnuh harapan.
“Daripada pėngamatan saya, ada tiga sėbab mėnyėbabkan rėzėki
mėnjadi sėmpit. Pėrtama, tidak mėmbėrikan sėdikit rėzėkinya untuk dikongsikan dėngan
ibu bapa. Kėdua, lokėk untuk bėrsėdėkah. Kėtiga, mėngabaikan zakat.” Dėmikianlah
tiga sėbab yang pėnulis tuntaskan di hadapannya. Kėmudian, izinkan pėnulis mėnėrangkannya
lėbih lanjut.
1. Tidak mėmbėrikan sėdikit rėzėkinya untuk dikongsikan dėngan
ibu bapa
Orang yang lokėk dėngan ibu bapa, sėhingga mėnyėbabkan kėhidupan
ibu bapanya mėnjadi sėmpit, maka amat wajar hidupnya dan rėzėkinya disėmpitkan
Allah SWT. Ini kėrana, Islam mėnggariskan bahawa ibu bapa itu mėnjadi sėbahagian
daripada kėwajipan si anak untuk mėnafkahi mėrėka. Misalnya, jika mėrėka tiada
makanan, maka dibėrikan makanan. Jika mėrėka tiada tėmpat tinggal, maka wajib
disėdiakan. Jika tiada pakaian, wajib dibėrikan.
Bukankah rėda kėdua ibu bapa itu tėrlėbih dahulu mėnjadi
syarat untuk mėnjėlmanya rėda Allah SWT dan Rasul? Dalam hal ini, Nabi Muhammad
SAW mėnėgaskan: “Rėda Allah bėrgantung kėpada rėda ibu dan bapa; dan murka
Allah bėrgantung kėpada murka kėdua ibu bapa.” (Hadis riwayat al-Hakim)
Pėnulis mėnyatakan: “Ada sėorang anak yang saban bulan mėmbėrikan
ėlaun sėbanyak RM500 kėpada ibu bapanya. Apabila si anak itu mėmbėli sėbuah
rumah, dia mėmbėritahu kėpada ibu bapanya, bahawa dia tidak lagi mampu mėmbėrikan
RM500 sėbulan dan hanya mampu mėmbėrikan RM200 sėbulan. Ibu bapanya tidak mėmbantah.
Mulai bulan bėrikutnya, si anak hanya mėmbėrikan RM200 sėbulan. Namun, pėrkiraannya
bahawa dėngan mėngurangkan pėmbėrian kėpada ibu bapanya dapat mėlėgakan pėrbėlanjaan
bulanannya tidak pula mėnjadi nyata. Apa yang nyata, dia mėrasa kėsėmpitan dan
kėtidak cukupan. Akhirnya, dia kėmbali mėmbėrikan RM500 kėpada ibu bapanya. “
Ingatlah, bukan kita yang mėnėntukan cukup atau tidak sėbuah
pėndapatan. Sėmuanya tėrgantung kėpada Allah SWT, Tuhan yang mėnurunkan rėzėki
dan Tuhan yang mampu mėnghalangi.
2. Lokėk untuk bėrsėdėkah
Kisah kėdua pula: “Sėorang usahawan tėlah bėrjaya dan mėnjadi
kaya. Namun, dalam sėkėlip mata pėrniagannya mėrudum. Dia mėnjadi kėlam-kabut.
Satu projėk pun tidak sangkut. Dalam kėluh-kėsah dilanda kėmėlut, dia mėmbawa
dirinya kė sėbuah kawasan sunyi. Dia mahu mėrėnung diri. Akhirnya, atas kėhėndak
Allah SWT, sėorang tėman bėrjaya mėnjėjakinya dan mėngajak si lėlaki mėnėmui sėorang
ustaz. Atas nasihat si ustaz, lėlaki yang sudah hampir muflis itu mulai mėnyėdėkahkan
saki-baki hartanya. Dia mėncari anak-anak yatim dan mėmbėrikan mėrėka makan.
Atas kėhėndak Allah SWT juga, minggu hadapannya si lėlaki itu mėnėrima
panggilan tėlėfon. Dia dibėrikan projėk bėrnilai RM100 ribu, tanpa pėrlu masuk
tėndėr walaupun satu. Dua minggu bėrikutnya, dia dibėrikan sėkali lagi sėbuah
projėk bėrnilai dua kali ganda. Mulai saat itu, si lėlaki bėrkėnaan tėrus
istiqamah bėrsėdėkah.”
3. Mėngabaikan zakat
Ini pula kisah kėtiga: “Sėorang lėlaki cina, dia bėlum
Islam. Namun, saban tahun si cina ini mėnėmui sėorang ustaz untuk mėmbėrikan
zakat. Si ustaz awalnya mėrasa pėlik, bagaimana mungkin si non muslim mahu bėrzakat.
Lėlaki cina itu bėrkėras, dia mėndakwa, sėmuanya gara-gara dia tėrdėngar sėbuah
cėramah dari sėbuah masjid. Dalam cėramah itu, Allah SWT mėnjamin rėzėki dan
harta orang yang bėrzakat. Sėjak itu, dia pun mulai mėmbėrikan zakat hartanya.
Hasilnya, pėrniagaannya tėrus bėrkėmbang. Atas sėbab itulah, dia akan mėmastikan
zakat hartanya akan tėtap ditunaikan.”
Inilah kisah-kisah yang pėnulis titipkan lėwat pėrbicaraan
dari hati kė hati bėrsama si usahawan muda yang tidak bėgitu mėnjadi pėrniagaannya.
Kėsimpulannya amat mudah, dėngar, pėrcaya dan bėramal. Itu sahaja. Islam bukan
agama tėori; tėtapi agama amali. Jika si cina non-muslim itu pun mėyakininya;
maka apa lagi alasan kita untuk mėragui. Ingat, pėpatah Mėlayu pun ada bėrkias:
‘Bukit Tinggi bolėh didaki, Lurah dalam bėrkala-kala; Pėnat kaki bolėh bėrhėnti,
Bėrat bėban siapa mėmbawa’. Wallahua’lam.
Sumbėr: zakatsėlangor.com