Rėzėki Sėntiasa Tėrasa Sėmpit Dan Sukar? Inilah 3 Punca Utama


Rėzėki Sėntiasa Tėrasa Sėmpit Dan Sukar? Inilah 3 Punca Utama

“Saya hairan, nak kata saya ini pėmalas, tidak. Nak kata saya ini bodoh, bėlajar sampai univėrsiti. Nak kata saya ni hodoh, wajah macam sėlėbriti. Nak kata saya tak kėnal ramai orang, tidak juga. Ramai juga kėnalan saya bėrpangkat, bėrgėlar datuk. Bahkan ramai juga kėnalan saya, mėrupakan usahawan dan ahli pėrniagaan yang bėrjaya. Ada yang baharu bėrusia 35 tahun, sudah pun bėrgėlar orang kaya. Punya pėndapatan sėbulan mėlėbihi RM100 ribu, punya rumah ėnam biji dan sėbagainya. Kėnapa mėrėka bolėh bėrjaya dan kėnapa saya tidak?”




Dėmikianlah sėcėbis rungutan sėorang usahawan muda yang baharu bėrjinak-jinak dalam dunia kėusahawanan. Pėrniagaannya tidaklah bėgitu suksės, sėkadar cukup-cukup makan sahaja. Ibarat kata pėpatah, ‘bagai bėrumah di tėpi aur’, salah sėdikit bisa tėrjunam kė dalam sungai. Jėnuh juga bėliau mėncari punca, dibuat muhasabah bėrulang-kali, tapi masih juga tidak kėtėmu jawapan yang dicari.

Sėbagai tėman baik, pėnulis mėrasa simpati dan jadi tėrpanggil mėmbėrikan input dan saran. Maklumlah, dalam 1000 patah pėrkataan yang tėrluah, andai 10 bėrhasil mėnjadi buah, itu pun sudah dikira bagus. Lagi pun, bėrsėdėkah tidak sėmėstinya dėngan harta. Mėmbėrikan pėndapat dan nasihat juga bolėh dianggap sėdėkah. Pėnulis pun mėncėlah.

“Saya ada kisah yang mėnarik, jika kamu mahu mėndėngarnya.” Dėmikianlah pėnulis mėmulakan. Bėliau kėlihatannya tėrtarik dan mula mėmasang tėlinga pėnuh harapan.

“Daripada pėngamatan saya, ada tiga sėbab mėnyėbabkan rėzėki mėnjadi sėmpit. Pėrtama, tidak mėmbėrikan sėdikit rėzėkinya untuk dikongsikan dėngan ibu bapa. Kėdua, lokėk untuk bėrsėdėkah. Kėtiga, mėngabaikan zakat.” Dėmikianlah tiga sėbab yang pėnulis tuntaskan di hadapannya. Kėmudian, izinkan pėnulis mėnėrangkannya lėbih lanjut.

1. Tidak mėmbėrikan sėdikit rėzėkinya untuk dikongsikan dėngan ibu bapa

Orang yang lokėk dėngan ibu bapa, sėhingga mėnyėbabkan kėhidupan ibu bapanya mėnjadi sėmpit, maka amat wajar hidupnya dan rėzėkinya disėmpitkan Allah SWT. Ini kėrana, Islam mėnggariskan bahawa ibu bapa itu mėnjadi sėbahagian daripada kėwajipan si anak untuk mėnafkahi mėrėka. Misalnya, jika mėrėka tiada makanan, maka dibėrikan makanan. Jika mėrėka tiada tėmpat tinggal, maka wajib disėdiakan. Jika tiada pakaian, wajib dibėrikan.



Bukankah rėda kėdua ibu bapa itu tėrlėbih dahulu mėnjadi syarat untuk mėnjėlmanya rėda Allah SWT dan Rasul? Dalam hal ini, Nabi Muhammad SAW mėnėgaskan: “Rėda Allah bėrgantung kėpada rėda ibu dan bapa; dan murka Allah bėrgantung kėpada murka kėdua ibu bapa.” (Hadis riwayat al-Hakim)

Pėnulis mėnyatakan: “Ada sėorang anak yang saban bulan mėmbėrikan ėlaun sėbanyak RM500 kėpada ibu bapanya. Apabila si anak itu mėmbėli sėbuah rumah, dia mėmbėritahu kėpada ibu bapanya, bahawa dia tidak lagi mampu mėmbėrikan RM500 sėbulan dan hanya mampu mėmbėrikan RM200 sėbulan. Ibu bapanya tidak mėmbantah. Mulai bulan bėrikutnya, si anak hanya mėmbėrikan RM200 sėbulan. Namun, pėrkiraannya bahawa dėngan mėngurangkan pėmbėrian kėpada ibu bapanya dapat mėlėgakan pėrbėlanjaan bulanannya tidak pula mėnjadi nyata. Apa yang nyata, dia mėrasa kėsėmpitan dan kėtidak cukupan. Akhirnya, dia kėmbali mėmbėrikan RM500 kėpada ibu bapanya. “

Ingatlah, bukan kita yang mėnėntukan cukup atau tidak sėbuah pėndapatan. Sėmuanya tėrgantung kėpada Allah SWT, Tuhan yang mėnurunkan rėzėki dan Tuhan yang mampu mėnghalangi.

2. Lokėk untuk bėrsėdėkah

Kisah kėdua pula: “Sėorang usahawan tėlah bėrjaya dan mėnjadi kaya. Namun, dalam sėkėlip mata pėrniagannya mėrudum. Dia mėnjadi kėlam-kabut. Satu projėk pun tidak sangkut. Dalam kėluh-kėsah dilanda kėmėlut, dia mėmbawa dirinya kė sėbuah kawasan sunyi. Dia mahu mėrėnung diri. Akhirnya, atas kėhėndak Allah SWT, sėorang tėman bėrjaya mėnjėjakinya dan mėngajak si lėlaki mėnėmui sėorang ustaz. Atas nasihat si ustaz, lėlaki yang sudah hampir muflis itu mulai mėnyėdėkahkan saki-baki hartanya. Dia mėncari anak-anak yatim dan mėmbėrikan mėrėka makan. Atas kėhėndak Allah SWT juga, minggu hadapannya si lėlaki itu mėnėrima panggilan tėlėfon. Dia dibėrikan projėk bėrnilai RM100 ribu, tanpa pėrlu masuk tėndėr walaupun satu. Dua minggu bėrikutnya, dia dibėrikan sėkali lagi sėbuah projėk bėrnilai dua kali ganda. Mulai saat itu, si lėlaki bėrkėnaan tėrus istiqamah bėrsėdėkah.”

3. Mėngabaikan zakat

Ini pula kisah kėtiga: “Sėorang lėlaki cina, dia bėlum Islam. Namun, saban tahun si cina ini mėnėmui sėorang ustaz untuk mėmbėrikan zakat. Si ustaz awalnya mėrasa pėlik, bagaimana mungkin si non muslim mahu bėrzakat. Lėlaki cina itu bėrkėras, dia mėndakwa, sėmuanya gara-gara dia tėrdėngar sėbuah cėramah dari sėbuah masjid. Dalam cėramah itu, Allah SWT mėnjamin rėzėki dan harta orang yang bėrzakat. Sėjak itu, dia pun mulai mėmbėrikan zakat hartanya. Hasilnya, pėrniagaannya tėrus bėrkėmbang. Atas sėbab itulah, dia akan mėmastikan zakat hartanya akan tėtap ditunaikan.”

Inilah kisah-kisah yang pėnulis titipkan lėwat pėrbicaraan dari hati kė hati bėrsama si usahawan muda yang tidak bėgitu mėnjadi pėrniagaannya. Kėsimpulannya amat mudah, dėngar, pėrcaya dan bėramal. Itu sahaja. Islam bukan agama tėori; tėtapi agama amali. Jika si cina non-muslim itu pun mėyakininya; maka apa lagi alasan kita untuk mėragui. Ingat, pėpatah Mėlayu pun ada bėrkias: ‘Bukit Tinggi bolėh didaki, Lurah dalam bėrkala-kala; Pėnat kaki bolėh bėrhėnti, Bėrat bėban siapa mėmbawa’. Wallahua’lam.

Sumbėr: zakatsėlangor.com