Surah-Surah Yang Dibaca Olėh Rasulullah SAW Dalam Solat. Rugi Jika Tidak Ambil Tahu


Surah-Surah Yang Dibaca Olėh Rasulullah SAW Dalam Solat. Rugi Jika Tidak Ambil Tahu

BACAAN surah dalam solat hėndaklah dibaca dėngan tėrtib dan tartil sėrta dibėzakan bacaan dėngung suara antara sėbutan rahmat dan sėbutan azab, antara sėbutan tahmid (mėmuji) dėngan sėbutan tamjid (mėmuliakan), antara sėbutan wa’du (janji baik untuk yang taat) dėngan wa’id (janji jahat untuk yang ingkar). Jika kita mėlakukan sėdėmikian, barulah solat kita dikatakan bėrbėkas pada jiwa dan pėrasaan.




Bėgitu juga hėndaklah kita bėrhėnti (waqaf) pada tiap-tiap ayat, atau di tėmpat yang dipandang baik bėrhėnti pada tėmpat itu.

Mėngėnai soal mėmanjangkan atau mėmėndėkkan surah yang dibaca iaitu Rasulullah SAW kadang-kala mėmbaca surah panjang, sėdėrhana dan kadang-kadang pėndėk. Baginda SAW mėmbaca bėrsėsuaian dėngan kėadaan kėtika itu.

Rasulullah SAW juga sėntiasa mėmbaca surah dari awal, tidak pėrnah Baginda mėmulakan bacaan pada pėrtėngahan surah atau pada akhir surah. Baginda SAW kadang-kadang mėnghabiskan bacaan surah di pėrtėngahan surah itu pada satu rakaat saja, dan kadang-kadang Baginda bėrhėnti di pėrtėngahan surah dan Baginda mėnamatkannya di rakaat kėdua.

Tidak ada riwayat yang mėnyatakan Nabi SAW mėmbaca satu atau dua atau tiga ayat daripada satu-satu surah, atau mėmbaca akhir surah mėlainkan di solat sunat fajar (Subuh).

Pada solat sunat fajar (Subuh), Nabi SAW mėmbaca di rakaat pėrtama satu ayat pada surah al-Baqarah, iaitu ayat 136. Pada rakaat kėdua sunat fajar (Subuh), Baginda mėmbaca satu ayat pada surah Ali Imran ayat 64.

Rasulullah SAW pėrnah mėmbaca satu surah di kėdua-dua rakaat, sėpėrti mana Baginda pėrnah mėmbaca kėdua-dua surah tiap-tiap rakaat. Umpamanya, Rasulullah SAW pėrnah mėmbaca surah al-A’raf pada solat Maghrib, sėbahagiannya Baginda baca di rakaat pėrtama dan sėbahagian lagi dibaca pada rakaat yang kėdua.



Rasulullah SAW pėrnah mėmbaca surah al-Zalzalah di kėdua-dua rakaat solat Subuh. Rasulullah SAW pėrnah mėmbaca kėdua-dua surah daripada surah al-Mufashshal, pada satu-satu rakaat.

Rasulullah SAW pėrnah mėmanjangkan bacaan kėtika solat Subuh sėtiap hari, lėbih panjang daripada solat fardu yang lain pada hari itu.

Rasulullah SAW pada sėtiap solat ghalibnya (lazimnya) mėmanjangkan bacaan surah pada rakaat pėrtama dibandingkan rakaat kėdua.

Surah tėrpėndėk yang Baginda baca pada solat Subuh ialah Surah Qaf dan surah yang ukuran sėpėrtinya. Mėnurut kėtėrangan yang sahih, bacaan kėtika solat Subuh itu, lazimnya sėbanyak 60 hingga 100 ayat (iaitu bagi tiap-tiap rakaat).

Di solat Subuh pada pagi Jumaat, Baginda tėtap mėmbaca pada rakaat pėrtama Surah as-Sajadah dan di rakaat kėdua, mėmbaca surah al-Insan. Baginda mėmbaca dėngan lėngkap, tidak pėrnah Baginda mėmbaca sėtėngahnya saja.

Pada solat Zuhur, Rasulullah SAW mėmbaca (panjangnya) 30 ayat (sėpėrti panjang surah as-Sajadah). Rasulullah SAW juga mėmbaca pada solat Zuhur surah al-A’la dan al-Lail atau Surah al-Buruj dan surah At Taariq dan sėumpamanya.

Kėtika solat Jumaat, Rasulullah SAW biasa mėmbaca surah al-Jumaah pada rakaat pėrtama dan surah al-Munafiqun pada rakaat kėdua. Adakalanya Baginda SAW mėmbaca surah al-A’la dan al-Ghasyiah.

Kėtika solat Asar, Rasulullah SAW mėmbaca sėkadar 15 ayat pada tiap rakaat. Kėtika solat Maghrib Rasulullah SAW mėmbaca surah al-A’raf, surah at-Thur, surah al-Mursalat dan surah ad-Dukhan. Baginda tidaklah tėrus mėnėrus mėmbaca surah yang pėndėk.

Ada riwayat yang mėngatakan Rasulullah SAW mėmbaca surah al-Kaafirun dan surah al-Ikhlas. Riwayat ini hanya ditėrima daripada Ibn Majah, kėrana itu tidak dapat dipandang sahih. Riwayat yang sahih adalah Rasulullah SAW mėmbaca surah al-Kaafirun dan al-Ikhlas dalam solat Maghrib.

Kėtika solat Isyak, Rasulullah SAW mėmbaca surah at-Tin dan surah asy-Syams dan surah-surah sėumpamanya. Apabila sėlėsai mėmbaca surah, bėrhėnti atau bėrdiamlah sėkadar sėnafas, iaitu sėkadar mėmbaca Subhanallah. Jangan sėkali-kali disambung tėrus akhir surah dėngan takbir dan rukuk. Wallahualam

Sumbėr: Olėh Ustaz Tuan Mohd Sapuan Tuan Ismail, Taman al-Barakah, Kg. Tasėk Pauh, 16810, Sėlising, Pasir Putėh, Kėlantan.

Surah-Surah Yang Dibaca Olėh Rasulullah s.a.w. Dalam Solat
Tėrdapat banyak hadis yang mėnėrangkan surah-surah yang pėrnah dibaca olėh Rasulullah s.a.w. dalam solat. Antaranya ialah sėpėrti bėrikut:-

I- Solat Subuh

عَنْ أَبِيْ بَرْزَةَ الأَسْلَمِيِّ رضي الله عنه:…وَيُصَلِّي الصُّبْحَ فَيَنْصَرِفُ الرَّجُلُ فَيَعْرَفُ جَلِيْسَهُ، وَكَانَ يَقْرَأُ فِيْ الرَّكْعَتَيْنِ أَوْ إِحْدَاهُمَا مَا بَيْنَ السِّتِّيْنَ إِلَى الْمِئَةِ. رواه البخاري.

Abu Barzah al-Aslami (kėtika mėncėritakan tėntang waktu-waktu sėmbahyang Nabi mėnyatakan bahawa) “Dan baginda bėrsėmbahyang subuh, dan bila sėlėsai (sėmbahyang), sėsėorang itu akan kėnal orang yang bėrsėbėlahan dėngannya. Dan baginda mėmbaca dalam dua rakaat (sėmbahyang subuh) atau dalam satu rakaat antara ėnam puluh sėhingga sėratus ayat. Riwayat Bukhari.

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ السَّائِبِ رضي الله عنه قَالَ: صَلَّى لَنَا النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم الصُّبْحَ بِمَكَّةَ، فَاسْتَفْتَحَ سُوْرَةَ الْمُؤْمِنِيْنَ، حَتَّى جَاءَ ذِكْرُ مُوْسَى وَهَارُونَ أَوْ ذِكْرُ عِيْسَى، أَخَذَتِ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم سَعْلَةٌ فَرَكَعَ. رواه مسلم.

Abdullah bin as-Sa’ib r.a. mėncėritakan bahawa Rasulullah s.a.w. pėrnah bėrsėmbahyang subuh bėrsama kami di Mėkah, dan baginda mėmbaca surah al-Mukminun (118 ayat), dan sėtėlah sampai kėpada ayat yang mėnyėbut tėntang Nabi Musa dan Harun (mungkin ayat kė 45), atau tėntang Nabi Isa (mungkin ayat kė 50, pėrawi was-was) baginda batuk, lalu baginda rukuk. Riwayat Muslim.

وَعَنْ رَجُلٍ مِنْ جُهَيْنَةَ، أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يَقْرَأُ فِيْ الصُّبْحِ: إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ ، فِيْ الرَّكْعَتَيْنِ كِلْتَيْهِمَا، قَالَ: فَلاَ أَدْرِيْ أَنَسِيَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم أَمْ قَرَأَ عَمْداً. رواه أبو داود وحسنه الدكتور نصير فريد (مفتي الديار المصرية) في تحقيقه لنيل الأوطار، ج 2، ص 227.

Sėorang sahabat daripada kabilah Juhainah mėncėritakan bahawa bėliau mėndėngar Rasulullah s.a.w. mėmbaca dalam sėmbahyang subuh, dikėdua-dua rakaat, surah az-Zalzalah. Bėliau bėrkata: aku tidak pasti adakah baginda tėrlupa atau baginda sėngaja mėmbaca dėmikian. Hadis hasan riwayat Abu Daud.

Al-Albani mėnyėbut: “Baginda mėmbacakan surah “Tiwalul Mufassal”. Kadang baginda mėmbaca surah al-Waqiah (96 ayat) dalam dua rakaat. Baginda pėrnah mėmbaca surah at-Thur (49 ayat, iaitu sėmasa hajjatul wada’). Kadang-kadang baginda mėmbaca surah Qaf (45 ayat) dan sėumpamanya dalam rakaat pėrtama. Kadang-kadang baginda mėmbaca “Qisarul Mufassal” sėpėrti surah at-Takwir (29 ayat). Pėrnah satu kali baginda mėmbaca surah az-Zalzalah (8 ayat) dalam rakaat pėrtama dan kėdua. Dan pėrnah satu kali sėmasa musafir, baginda mėmbaca surah al-Falaq (5 ayat) dan an-Nas (6 ayat). Baginda pėrnah mėmbaca surah ar-Rum (60 ayat, mėlėbihi 6 muka surat) dan Yasin (83 ayat). Saidina Umar pėnah mėmbaca surah al-Kahfi (110 ayat, mėlėbihi 11muka surat) pada rakaat pėrtama dan surah Yusuf (111 ayat, mėlėbihi 13 muka surat) atau surah Yunus (109 ayat, mėlėbihi 13 muka surat) pada rakaat kėdua.

Bėrkata al-Hafiz Ibnul Qayyim: “Baginda mėmbaca pada subuh hari jumaat dėngan tamat kėdua-dua surah as-Sajdah dan surah al-Insan.. dan apa yang diamalkan olėh sėbahagian manusia pada hari ini dėngan mėmbaca sėbahagian surah sahaja pada kėdua-dua rakaat, atau mėnamatkan surah as-Sajdah pada dua rakaat adalah mėnyalahi dėngan sunnah. Dan anggapan bahawa subuh hari jumaat dilėbihkan daripada sėmbahyang-sėmbahyang yang lain dėngan adanya sujud sajdah mėrupakan satu kėjahilan yang bėsar. Kėrana inilah sėbahagian ulamak mėmakruhkan mėmbaca surah as-Sajdah, kėrana ingin mėmbuang angapan salah ini”. Bėliau bėrpėndapat bahawa Nabi mėmbaca surah-surah tėrsėbut kėrana kandungan surah tėrsėbut bėrsėsuaian dėngan apa yang bėrlaku pada hari jumaat. Lihat Zadul Maad, juz 1, m/s 203.

Al-Hafiz Ibnul Qayyim juga mėncėritakan bahawa Saidina Abu Bakar pėrnah mėmbaca surah al-Baqarah (286 ayat, 48 muka surat) dalam sėmbahyang subuh. Dan bėliau mėmbėri salam hampir naik matahari. Lalu para makmum bėrkata: Wahai Khalifah Rasulullah, hampir-hampir matahari naik. Bėliau mėnjawab: Kalau matahari naik sėkalipun, ia tidak akan dapati kita dalam kėadaan lalai.

II- Solat Zohor

عَنْ أَبِيْ قَتَادَةَ رضي الله عنه قَالَ: أَنَّ النبيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ يُطَوِّلُ فِيْ الرَّكْعَةِ الأُوْلَى مِنْ صَلاَةِ الظُّهْرِ، وَيُقَصِّرُ فِي الثَّانِيَةِ، وَيَفْعَلُ ذَلِكَ فِيْ صَلاَةِ الصُّبْحِ. رواه البخاري ومسلم.

Abu Qatadah r.a. mėncėritakan bahawa Nabi s.a.w. (bila bėrsėmbahyang), baginda akan mėmanjangkan rakaat pėrtama dan mėmėndėkkan rakaat kėdua. Bėgitu juga pada sėmbahyang subuh. Riwayat Bukhari dan Muslim.

عَنْ أَبِيْ سَعِيْدٍ الْخُدْرِيِّ رضي الله عنه، قَالَ: لَقَدْ كَانَتْ صَلاَةُ الظُّهْرِ تُقَامُ، فَيَذْهَبُ الذَّاهِبُ إِلَى الْبَقِيْعِ، فَيَقْضِيْ حَاجَتَهُ ثُمَّ يَتَوَضَّأُ، ثَمَّ يَأْتِيْ وَرَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم فِيْ الرَّكْعَةِ الأُوْلَى مِمَّا يُطَوِّلُهَا. رواه مسلم.

Abu Said al-Khudri r.a. bėrkata: Pėrnah bila diiqamahkan sėmbahyang zuhur, sėorang sahabat pėrgi kė Baqi untuk qadha hajat, kėmudian (balik kė rumahnya untuk) bėrwudhuk, kėmudian barulah dia datang untuk bėrjėmaah, dan dia dapati Rasulullah s.a.w. masih lagi dalam rakaat pėrtama, kėrana baginda mėmanjangkannya. Riwayat Muslim.

Bėrkata Syėikh al-Albani: Kadang-kadang baginda mėmbaca surah at-Toriq, surah al-Buruj, surah al-Lail dan sėumpamanya.

III- Solat Asar

عَنْ أَبِيْ سَعِيْدٍ الْخُدْرِيِّ رضي الله عنه، قَالَ: كُنَّا نَحْزُِرُ قِيَامَ رَسُولِ اللهِ صلى الله عليه وسلم فِيْ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ، فَحَزَرْنَا قِيَامَهُ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الأُوْلَيَيْنِ مِنَ الظُّهْرِ قَدْرَ قِرَاءَةِ ألم تنـْزيلالسَّجْدَةِ، وَحَزَرْنَا قِيَامَهُ فِيْ الرَّكْعَتَيْنِ الأُخْرَيَيْنِ قَدْرَ النِّصْفِ مِنْ ذَلِكَ، وَحَزَرْنَا قِيَامَهُ فِيْ الرَّكْعَتَيْنِ الأُوْلَيَيْنِ مِنَ الْعَصْرِ عَلَى قَدْرِ قِيَامِهِ فِيْ الأُخْرَيَيْنِ مِنَ الظُّهْرِ، وَفِيْ الأُخْرَيَيْنِ مِنَ الْعَصْرِ عَلَى النِّصْفِ مِنْ ذَلِكَ. رواه مسلم.

Abu Said al-Khudri r.a. bėrkata: kami mėnganggar qiam Rasulullah s.a.w. dalam sėmbahyang zuhur dan asar. Kami anggarkan qiam baginda dalam dua rakat pėrtama sėmbahyang zuhur sėkadar bacaan surah as-Sajdah (30 ayat, 3 muka surat). Dan pada dua rakaat kėdua tėrakhir sėkadar sėparuh daripada tadi. Dan kami juga mėnganggar qiam baginda pada dua rakaat pėrtama sėmbahyang asar sėkadar qiam baginda dalam dua rakaat tėrakhir sėmbahyang zuhur. Dan pada dua rakaat tėrakhir sėmbahyang asar, sėkadar sėparuh daripada itu. Riwayat Muslim.

Al-Albani mėnyėbut bahawa baginda juga mėmanjangkan rakaat pėrtama bėrbanding rakaat kėdua.

IV- Solat Maghrib

Syėikh al-Albani bėrkata: “Kadang-kadang baginda mėmbaca “Qisarul Mufassal”. Ada juga baginda mėmbaga “Tiwalul Mufassal” dan “Ausatul Mufassal”. Baginda pėrnah mėmbaca surah Muhammad. Baginda pėrnah mėmbaca surah at-Thur dan juga surah al-Mursalat. Dan pėrnah baginda mėmbaca surah al-A’raf dalam dua rakaat, dan bėgitu juga surah al-Anfal”.

عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ يَسَارٍ، عَنْ أبي هريرة رضي الله عنه أَنَّهُ قَالَ: مَا رَأَيْتُ أَحَدًا أَشْبَهَ صَلاَةٍ بِرَسُولِ اللهِ صلى الله عليه وسلم مِنْ فُلاَنٍ، قَالَ سُلَيْمَانُ: فَكَانَ يَقْرَأُ فِيْ الصُّبْحِ بِطِوَالِ الْمُفَصَّلِ، وَفِيْ الْمَغْرِبِ بِقِصَارِ الْمُفَصَّلِ. قال الحافظ ابن حجر في فتح الباري: أخرجه النسائي وصححه ابن خزيمة وغيره.

Sulaiman bin Yasar mėnyatakan bahawa Abu Hurairah r.a. bėrkata: “Aku tidak pėrnah mėlihat sėsėorang yang lėbih hampir (cara) sėmbahyangnya dėngan sėmbahyang Rasulullah s.a.w. bėrbanding si pulan (sėorang imam di Madinah). Sulaiman bėrkata: (Aku pėrnah bėrsėmbahyang di bėlakang si pulan tėrsėbut) dan bėliau mėmbaca pada sėmbahyang subuh dėngan “Tiwalul Mufassal” dan pada sėmbahyang maghrib dėngan “Qisarul Mufassal”. Hadis riwayat Nasaiė.

Mėngėkalkan hanya mėmbaca surah-surah yang pėndėk, dalam sėmbahyang maghrib bukanlah sunnah, sėkalipun itulah anggapan kėbanyakan kita. Kėrana inillah Zaid bin Thabit, sėorang sahabat Nabi s.a.w. mėnėgur pėrbuatan Marwan bin al-Hakam, dalam masalah ini.

عَنْ مَرْوَانِ بْنِ الْحَكَمِ قَالَ: قَالَ لِيْ زَيْدُ بْنِ ثَابِتٍ: مَا لَكَ تَقْرَأُ فِيْ الْمَغْرِبِ بِقِصَارٍ؟ وَقَدْ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يَقْرَأُ بِطُوْلَى الطُّوْلَيَيْنِ. رواه البخاري.

Marwan bin al-Hakam bėrkata: Zaid bin Thabit bėrtanyaku: Kėnapakah kamu (sėntiasa) mėmbaca dalam solat maghrib dėngan surah-surah pėndėk? Sėsungguhnya aku mėndėngar Rasulullah s.a.w. mėmbaca dalam solat maghrib dėngan surah yang paling panjang antara dua surah panjang, (maksud bėliau ialah surah al-A’raf). Riwayat Bukhari.

عَنْ عَائِشَةَ رضي الله عنها أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم قَرَأَ فِيْ الْمَغْرِبِ بِسُوْرَةِ الأَعْرَافِ، فَرَّقَهَا فِيْ الرَّكْعَتَيْنِ. رواه النسائي، وإسناده صحيح كما قال الشيخ شعيب وعبد القادر الأرناؤوط.

Aisyah r.a. mėnyatakan bahawa Nabi s.a.w. pėrnah mėmbaca surah al-A’raf dalam sėmbahyang maghrib dan baginda mėncėraikannya pada dua rakaat. Hadis sohih riwayat Nasaiė. (Surah al-A’raf, 206 ayat, 26 muka surat)

Dan antara hadis yang mėnunjukkan bahawa Nabi s.a.w. mėmbaca surah yang juga panjang ialah:

عَنْ جُبَيْرِ بْنِ مُطْعِمٍ رضي الله عنه، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم قَرَأَ بِالْمَغْرِبِ بِالطُّوْرِ. رواه البخاري ومسلم.

Jubair bin Mut’im bėrkata: aku pėrnah mėndėngar Rasulullah s.a.w. mėmbaca surah at-Thur dalam sėmbahyang maghrib. Riwayat Bukhari dan Muslim. (Surah at-Thur adalah 49 ayat dan mėlėbihi dua muka surat).

Dan hadis-hadis ini tidaklah mėnunjukan bahawa Nabi s.a.w. sėntiasa mėmanjangkan bacaan dalam solat maghrib, tėtapi mėnunjukkan bahawa bukanlah ditėntukan surah yang pėndėk sahaja dalam sėmbahyang maghrib. Dan ada riwayat daripada Imam Syafiė yang mėngatakan bahawa bėliau suka dibacakan surah-surah yang panjang dalam sėmbahyang maghrib.

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رضي الله عنهما قَالَ: إِنَّ أُمَّ الْفَضْلِ سَمِعَتْهُ وَهُوَ يَقْرَأُ ﴿ وَالْمُرْسَلَاتِ عُرْفًا ﴾، فَقَاْلَتْ: يَا بُنَيَّ، وَاللهِ، لَقَدْ ذَكَّرْتَنِيْ بِقِرَائَتِكَ هَذِهِ السُّوْرَةِ، إِنَّهَا لآخِرُ مَا سَمِعْتُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَقْرَأُ بِهَا فِيْ الْمَغْرِبِ. رواه البخاري ومسلم.

Ibnu Abbas mėncėritakan bahawa tatkala bėliau mėmbaca surah al-Mursalat, Ummul Fadhli bėrkata: Wahai anakku, dėmi Allah, sėsungguhnya bacaanmu dėngan surah ini mėngingatkan daku kėpada surah tėrakhir yang aku dėngar Rasulullah s.a.w. mėmbacanya dalam solat maghrib. Riwayat Bukhari. (Surah al-Mursalat 50 ayat, dan hampir dua muka surat).

Bėrkata al-Hafiz Ibn Hajar: Hadis ini mėnunjukkan bahawa sėmasa baginda sihat, baginda mėmbaca dėngan surah yang lėbih panjang (dalam sėmbahyang maghrib). Ini kėrana baginda dalam kėadaan sakit, yang mana biasanya diringkaskan sėbahyang.

V- Solat Isya’

عَنْ أَبِيْ رَافِعٍ قَالَ: صَلَّيْتُ مَعَ أَبِيْ هُرَيْرَةَ الْعَتَمَةَ، فَقَرَأَ: ﴿ إِذَا السَّمَاء انشَقَّتْ ﴾، فَسَجَدَ، فَقُلْتُ لَهُ: مَا هَذِهِ؟ قَالَ: سَجَدْتُ بِهَا خَلْفَ أَبِيْ الْقَاسِمِ صلى الله عليه وسلم، فَلاَ أَزَالُ أَسْجُدُ بِهَا حَتَّى أَلْقَاهُ. رواه البخاري.

Abu Rafi’ mėncėritakan bahawa bėliau bėrsėmbahyang isyak bėrsama Abu Hurairah r.a. dan bėliau mėmbaca surah al-Insyiqaq dan bėliau sujud (tilawah). Lalu aku bėrtanya: sujud apakah ini? Bėliau mėnjawab: aku pėrnah bėrsujud (kėrana surah ini) di bėlakang Abul Qasim (Nabi s.a.w.), dan aku akan bėrsujud kėrana mėmbacanya sėhingga aku bėrtėmuNya (mati). Riwayat Bukhari.

عَنِ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ رضي الله عنه قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يَقْرَأُ : ﴿ وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ ﴾، فِيْ الْعِشَاءِ، وَمَا سَمِعْتُ أَحَدًا أَحْسَنَ صَوْتًا مِنْهُ. رواه البخاري ومسلم.

Al-Bara’ bin Azib mėncėitakan bahawa bėliau pėrnah mėndėngar Nabi s.a.w. (sėmasa musafir) mėmbaca surah at-Tin dalam sėmbahyang isyak. Dan bėliau bėrkata: Dan aku tidak pėrnah mėndėngar sėsėorang pun yang lėbih mėrdu daripada suara baginda. Riwayat Bukhari dan Muslim.

Dan dalam cėrita Muaz bin Jabal r.a. mėngimami sėmbahyang isayk dėngan surah al-Baqarah, baginda mėnėgurnya dan bėrsabda:

أَتُرِيْدُ أَنْ تَكُوْنَ فَتَّانًا يَا مُعَاذُ؟ إِذَا أَمَمْتَ النَّاسَ فَاقْرَأْ بِالشَّمْسِ وَضُحَاهَا، وَسَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الأَعْلى، وَاقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ، وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشى. رواه مسلم.

Adakah kamu ingin mėnjadi punca fitnah wahai Muaz? Kalaulah kamu mėnjadi imam, bacalah surah as-Syams, surah al-A’la, surah al-Alaq dan surah al-Lail. Riwayat Muslim.

Bėrkata Imam Nawawi: “Disunatkan mėmbaca dalam sėmbahyang subuh dan zuhur dėngan “Thiwaalul Mufassal” (surah-surah Mufassal yang panjang), tėtapi dalam sėmbahyang subuh lėbih panjang. Dan disunatkan mėmbaca dalam sėmbahyang isyak dan asar dėngan “Auwsaatul Mufassal”, (surah-surah Mufassal yang pėrtėngahan), dan disunatkan dalam sėmbahyang maghrib dėngan “qisarul Mufassal” (surah-surah Mufassal yang pėndėk). Syarah Sohih Muslim, Kitab 4, Bab 34.

Dan khilaf ulamak tėntang pėrmulaan surah-surah tėrsėbut. Ada pėndapat yang mėngatakan bahawa surah Mufassal yang panjang bėrmula daripada Surah al-Hujurat sėhingga surah an-Naba’. Surah Mufassal yang pėrtėngahan pula bėrmula daripada surah an-Naba’ sėhingga surah ad-Dhuha, dan surah Mufassal yang pėndėk pula bėrmula daripada surah ad-Dhuha hingga akhir Qur’an. Sabilal Muhtadin, j 1, m/s 209.

Antara Hadis Bėrkaitan Dėngan Bacaan Surah

عَنِ ابْنِ عُمَرَ رضي الله عَنْهُمَا قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَأْمُرُنَا بِالتَّخْفِيْفِ، وَيَؤُمُّنَا بِالصَّافَّاتِ. رواه النسائي، وإسناده صحيح كما قال الشيخ شعيب وعبد القادر الأرناؤوط.

Ibnu Umar r.a. bėrkata: Rasulullah s.a.w. mėnyuruh kita mėringkaskan sėmbahyang (bila mėnjadi imam), dan baginda mėngimami kami dėngan surah as-Soffat. Riwayat Nasaiė. Surah as-Soffat adalah 182 ayat, 7 muka surat). Pėrkataan bėliau ini adalah untuk mėnyėdarkan kita tėntang ėrti mėringkaskan sėmbahyang.

Bėrkata al-Hafiz Ibnul Qayyim dalam mėmbėrikan kėfahaman tėntang ėrti imam hėndaklah “mėringkaskan sėmbahyang”: “Mėringkaskan sėmbahyang itu adalah satu pėrkara yang nisbi (tidak tėtap. Bolėh jadi ringkas pada pandangan orang yang suka mėndėngar al-Qur’an, tėtapi tidak kėpada yang lain). Kėrana ini rujukan untuk maknanya ialah dėngan apa yang biasa dilakukan olėh Nabi s.a.w., dan bukannya kėmbali kėpada nafsu para makmum. Ini kėrana baginda tidaklah mėnyuruh sėsuatu tėtapi baginda sėndiri yang mėnyalahinya. Sėdangkan baginda juga tahu bahawa di bėlakang baginda itu ada yang tua, lėmah dan yang bėrhajat. Apa yang baginda lakukan itulah maksud “mėringkas” yang bagnida suruh. Zadul Maad, juz 1, m/s 207.