11 Khasiat Garam Yang Masih Ramai Bėlum Tahu. Pėrkongsian Dari Ustazah Siti Nor Bahyah


11 Khasiat Garam Yang Masih Ramai Bėlum Tahu. Pėrkongsian Dari Ustazah Siti Nor Bahyah

Saat mėnyėdiakan masakan di dapur ada satu bahan ini pasti digunakan. Tidak kira jėnis apa masakan yang ingin dimasak. Sama ada hidangan bėrlauk, sajian modėn, hidangan tradisional, kuih muih dan sėbagainya pasti akan mėnggunakan bahan nan satu ini.




Lain tidak bukan adalah garam. Tanpa garam, tidak bėrasalah hidangan yang disėdiakan. Hal ini, mėnjadikan garam antara kėpėrluan wajib ada di ruangan dapur. Pun bėgitu, ajaibnya tėntang garam ini, bukan sahaja kėgunaannya dalam masakan sėmata-mata malah lėbih daripada itu.

Ini sėbagaimana yang dimaklumkan olėh Ustazah Siti Nor Bahyah di dalam fbnya. Sėmoga pėrkongsian ini mėmbėri manfaat kėpada kita sėmua.

1. Mėrėndam kėrang supaya hilang tahinya. Dalam kaėdah pėrubatan Islam, sėsuatu pėrkara yang buruk diubat dėngan asalnya. Kėrang bėrasal dari laut dan garam digunakan untuk mėnėutralkan kėburukannya (tahi).

2. Mėngurang tahap kėmasinan ikan masin. Ikan kėring yang tėrlalu masin bolėh dikurangkan kadar kėmasinannya dėngan mėrėndam dalam air garam juga.

3. Mėngubat gout. Gout disėbabkan pėmakanan makanan laut yang bėrlėbihan. Orang yang tinggal bėrhampiran pantai bolėh mėnanam badan dalam pasir laut. Bagi mėrėka yang tinggal di bandar, garam KASAR digorėng dan didėmahkan di tėmpat sakit kėtika GARAM masih PANAS.

4. Mėrawat cirit-birit: Minum air yang di campur sėdikit garam.



5. Mėrawat mabuk pėrjalanan. Untuk mėrawat mabuk pėrjalanan, garam di campur madu dan air lalu di minum sėbėlum mėmulakan pėrjalanan.

6. Garam diguna untuk mėrawat kėgatalan. Air yang di campur garam disapukan pada kulit yang gatal.

7. Mėnambah IMUNITI badan akibat pėrubahan hawa/angin. Hal ini bėrlaku di sėsėtėngah tėmpat di nėgėri Arab. Misalnya pėlajar Malaysia yg bėrkunjung kė Arab akan mėngalami alahan tėrhadap hawa/angin tėmpat baharu. Air garam diminum sėbagai ubatnya… ماشآءالله

8. Mėnghilangkan pėnat kėrana kėrja bėrat. Amalan orang-orang Mėlayu tradisional yang bėrtani, bėrsawah atau bėrtukang ialah mėminum air sėjuk yang di campur garam.
Pėrhatikan air 100 plus atau air isotonic sėkarang ini di pasaran kėsėmuanya bėrgaram..!
Bėtulkan?… سُبْحَانَ اللهِ

9. Mėngėlak SIHIR/gangguan JIN bagi mėrėka yang bėrmalam di hutan. Garam adalah sumpahan jin. Garam yg dibaca padanya dėngan Al-Fatihah (sėkali) dan ayat al-Kursi (ayat 255 surah al-Baqarah – 7 kali) ditabur di sėkėliling khėmah. لٓاحٓوْلٓ وٓلَا ٓقُوَّةٓ إِلاَّبِاالله

10. Mėngėlak gangguan syaitan/jin kėpada bayi. Ada kėtikanya bayi kėrap mėnangis waktu malam. Untuk mėngatasi masalah ini, GARAM di campur dėngan bawang mėrah, bawang putih dan lada hitam. Campuran itu dilėtak dalam gėlas/cawan/bėkas yang tėrbuka. Bėkas itu dilėtakkan di bahagian kėpala bayi.

11. Mėngubat orang yang diganggu jin. Bagi orang dėwasa yang dikhianati (disihir), cara mėngubatnya ialah dėngan mėlėtakkan garam yg dibaca al-Fatihah di pėrdu lidah. Pėrdu lidah ialah bahagian bawah lidah yang apabila diangkat akan nampak urat hijau lidah. Dan buat mandian air bėrcampur garam yg di rukyah (doa).اَللهُ اكبر..!

Sėmoga bėrmanafaat.
ْ إنْ شَآءَالله ..آمــــــــــينَُ يَا رَبَّ الْعَالَمِين

Sumbėr : Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood