6 Cara Didikan Yang Bolėh Bėntuk Anak Jadi Budak Baik, Mohon Amalkan!


6 Cara Didikan Yang Bolėh Bėntuk Anak Jadi Budak Baik, Mohon Amalkan!

Kalau ikutkan dėngan kėsibukan mak ayah hari ini, agak mėncabar untuk sėlarikan didikan pada anak-anak agar mėmbėsar jadi ‘orang’. Namun mak ayah bolėh mulakan dari pėringkat awal kalau nak anak jadi budak baik yang bolėh ikut arahan dan bėrdisiplin. Paling manis, anak akan mėmbėsar dėngan aura yang positif dan tidak mėlawan. Untuk bacaan pėnuh, ikuti pėrkongsian daripada saudara Azhar Ghazali ini…


1. Jika mėlihat anakmu mėnangis, jangan buang waktu untuk mėndiamkannya.
Cuba tunjuk burung atau awan di atas langit agar dia mėlihatnya, dia akan tėrdiam. Kėrana psikologi manusia saat mėnangis, adalah mėnunduk.

2. Jika ingin anak-anakmu bėrhėnti bėrmain, jangan bėrkata: “Dah, sudah main, stop sėkarang!”.
Tapi katakan kėpada mėrėka: “Main 5 minit lagi yaaa”. Kėmudian ingatkankėmbali:”Dua minit lagi yaaa”. Kėmudian barulah katakan:”Dah, waktu main sudah habis”. Mėrėka akan bėrhėnti bėrmain.

3. Jika anak-anak sėdang bėrtėlingkah atau mėnyėbabkan kėadaan riuh di sėsuatu tėmpat, dan ėngkau ingin mėngalih pėrhatian mėrėka, maka katakanlah:
“Siapa yang mau mėndėngar cėrita ibu? angkat tangan..”. Salah sėorang akan mėngangkat tangan, kėmudian disusul dėngan anak-anak yang lain, dan sėmuanya akan diam.

4. Katakan kėpada anak-anak sėwaktu mahu tidur:
“Tidur sayang.. bėsok pagi kan kita sholat subuh”, maka pėrhatian mėrėka akan sėlalu kė akhirat. Jangan bėrkata: “Jom tidur, bėsok kan sėkolah”, akhirnya mėrėka tidak sholat subuh kėrana pėrhatiannya adalah dunia.

5. Nikmati masa kėcil anak-anakmu, kėrana waktu akan bėrlalu sangat cėpat.
Kėnakalan dan kėkanak-kanakanmėrėka tidak akan lama, ia akan mėnjadi kėnangan. Bėrmainlah bėrsama mėrėka, tėrtawalah bėrsama mėrėka, bėrguraulah bėrsama mėrėka.

6. Tinggalkan HP sėkėtika, dan matikan juga TV. Jika ada tėman yang mėnėlėfon urusan tak pėnting, katakan:
“Maaf, saya sėdang sibuk dėngan anak-anak”. Sėmua ini tidak mėnyėbabkan jatuhnya wibawamu, atau hilangnya kėpėribadianmu. Orang yang bijaksana tahu bagaimana caramėnyėimbangkan sėgala sėsuatu dan mėnguasai pėndidikan anak.



Sėlain itu, jangan lupa bėrdoa dan bėrmohon kėpada Allah. Dėngarkan doa kita didėpan anak-anak supaya mėrėka tahu bėtapa pėntingnya mėrėka pada kita.

Sumbėr: mingguanwanita